Citizen Science Creative Competition for Pupils

Bastelutensilien © Pixabay/bridgesward

Pupils from all over Austria were able to give free rein to their imagination in the Citizen Science creative Competition. The Center for Citizen Science was looking for avatars, icons and illustrations that would graphically bring a Citizen Science brochure to life. The brochure contains important recommendations for cooperation between schools and science. Entries could be submitted until March 15, 2021. The winners will be notified in April 2021.

The working group "Citizen Science at/with schools" is currently developing recommendations for successful collaboration in citizen science projects. The collected know-how is soon to be published in a handy brochure. This will make the information more easily accessible and more clearly presented for researchers, teachers and also interested schoolchildren. To put the finishing touches to the brochure, children and young people were invited to help with the design.

What was the task? Who could participate?

The brochure will consist of several chapters that will contain descriptions, literature references, tips and much more to enable successful planning and implementation of Citizen Science projects at and with schools. Pupils of all school levels and types, whether individually or as a school class, were invited to submit their ideas and designs. In total, there were three categories to choose from:

  • Icons
  • Avatare
  • Illustrationen

Die Gewinnerinnen und Gewinner

Die vierköpfige Jury war von den zahlreichen Beiträgen begeistert, daher fiel ihr die Auswahl nicht leicht.

Schlussendlich wurden in den Kategorien "Avatare" und "Icons" jeweils eine Gewinnerin bzw. ein Gewinner gekürt. In der Kategorie "Illustrationen" dürfen sich drei Schülerinnen und eine Schulklasse über einen Gewinn freuen. Zusätzlich entschied sich die Jury einen Sonderpreis an eine Schulklasse und einen Sonderpreis an eine Schülerin zu vergeben!

Kategorie "Avatare" - Mia-Noel Klein, HTL Dornbirn

Kategorie "Icons" - Finn Thurner, ImPuls Schule Steyr

Kategorie "Illustrationen" - Kapitel "Citizen Science in Österreich" - Nadine Rosenzopf, HTBLuVA Salzburg

Reagenzglas und Österreichkarte (opens image in lightbox) © Nadine Rosenzopf

Kategorie "Illustrationen" - Kapitel "Was ist der Mehrwert von Citizen Science?" - Isabella Valta, Friedrich-Zawrel-Schule

Drei Gehirne mit Pfeilen (opens image in lightbox) © Isabella Valta

Kategorie "Illustrationen" - Kapitel "Wie können Citizen-Science-Projekte geplant und durchgeführt?" - BRG 10 Pichelmayergasse, Klasse 1a

Drei Personen, die auf Stundenplan zeigen (opens image in lightbox) © BRG 10 Pichelmayergasse_Klasse 1a

Kategorie "Illustrationen" - Kapitel "Welche rechtlichen und ethischen Aspekte müssen im Citizen-Science-Projekt beachtet werden?" - Nadine Rosenzopf, HTBLuVA Salzburg

Räuber mit Sack (opens image in lightbox) © Nadine Rosenzopf

Kategorie "Illustrationen" - Kapitel "Welche Rahmenbedingungen existieren?" - BRG 10 Pichelmayergasse, Klasse 1a

Zwei Gebäude (opens image in lightbox) © BRG 10 Pichelmayergasse_Klasse 1a

Kategorie "Illustrationen" - Kapitel "Langfristigkeit" - Beyza Kizilirmak, HAK Neusiedl

Mädchen, das sich auf ihrer Hand aufstützt (opens image in lightbox) © Beyza Kizilirmak

Sonderpreis - BRG 10 Pichelmayergasse, Klasse 1a

Personen, die zwei Türme machen (opens image in lightbox) © BRG 10 Pichelmayergasse, Klasse 1a

Sonderpreis - Valentina Jerabek, Boerhaavegasse BRG3

Schülerhase (opens image in lightbox) © Valentina Jerabek